Ubytování

Cestovní ruch on-line

Znalost minimálně jednoho světového jazyka a gramotnost v oblasti informačních technologií patří dnes bez ohledu na specializaci ke standardu každého absloventa školy a každého ideálního uchazeče o pracovní místo. Obě znalosti tvoří jistý standard i v cestování. Zatímco o výhodě spojení mezi znalostí jazyka a cestováním, zvláště toho do zahraničí, se vědělo již dávno. O výhodách, které cestování a cestovnímu ruchu nabízí moderní informační technologie, zvláště internet, se ví až posledních deset let.

 

Rozmach internetu
Zatímco dříve narození musí často navštěvovat různé kurzy a školení, aby se seznámili s počítači a s internetem a byli tak stále těmi schopnými a užitečnými zaměstnanci. Mladí lidé s internetem vyrůstali a dnešní děti internetem žijí. S čím že máme tu čest? Internet je univerzální systém počítačové sítě, která spojuje plno místních sítí a podsítí, s cílem snadné, rychlé a bezproblémové komunikace mezi počítači. Že jde o síťové vzájemné propojení napovídá už sám název: inter (mezi) a net (síť). Podle údajů NetMonitor bylo v únoru tohoto roku v České republice přes pět milionů aktivních uživatelů internetu.
„Ve světě se internet objevil začátkem 90. let v USA, kde nejdříve sloužil jako alternativní komunikační síť pro armádu Spojených států – ARPANET,“ osvětluje Rita Gabrielová, tisková mluvčí nejnavštěvovanější českého internetového portálu, počátek internetu ve světě a pokračuje o vývoji internetu u nás: „V České republice se začal rozvíjet od roku 1995, kdy se k němu začali připojovat lidé z akademické sféry. Jeho komerční využití přišlo následně.“ V roce 1996 vznikl první katalogový vyhledávač Seznam.cz. E-mail, bezplatná elektronická pošta vznikla až letech náledujících. Podle slov Rity Gabrielové spadá vznik internetových portálů do 2. poloviny 90. let, internetové stránky jednotlivých firem vznikaly ještě později.
Přes pomalejší rozjezd a počáteční nedůvěru uživatelů v něco, co exituje „na síti“, ve virtuálním světě, zaujímá dnes internet své pevné místo v každé oblasti lidského počínání a podnikání.

Jak změnil internet cestování
Známé spojení „cestovat prstem po mapě“, které naznačuje, že lidé cestovat chtěli, ale nemohli, ať už ten důvod byl osobní či veřejný, by bylo možné dnes nahradit „cestování klikem po internetu.“ Na internetu je dostupná nejen mapa v jakémkoliv měřítku, ale také možnost naplánovat si trasu podle vlastních požadavků typu nejkratší, nejrychlejší nebo cesta přes. O vyhledávání v jízdních řádech s nejideálnější návazností a přestupy ani nemluvě. Města, regiony a země nabízí na svých internetových stránkách fotogalerie a virtuální procházky, které se snaží prezentovat místní zajímavosti a turistické poklady, propagovat turistiku v dané oblasti a nalákat tak ještě nerozhodnuté potencionální budoucí návštěvníky. Vedle oficiálních internetových stránek vzniká celá řada těch neoficiálních, jenž vyrůstají z pouhého nadšení pravidlených návštěvníků nějaké destinace. Ty často právě přes svou jistou neformálnost poskytují mnohdy velmi praktické a užitečné informace sdělované lidmi nijak ovlivněnými dalšími dohodami.

Do cestovky nebo na internet?
To ovšem nejsou všechny výhody a možnosti internetu v cestovního ruchu. Stejně jako e-mail, jedna z nejužívanějších služeb na síti vytvořila silnou konkurenci klasické písemné korespondenci, vytvořily také stránky nabízející rezervaci a ubytování on-line, konkurenci cestovním kancelářím. Lze sice konstatovat, že stejně jako střední a starší generace zůstane věrná posílání pohledů, zůstanou lidé stejného věku věrní návštěvě cestovní kanceláře. Tento stav ale zároveň souvisí s procentuálně nejmenším zastoupením lidí od 45 let a výše v aktivním užíváním internetu. Pro tuto generaci je snazší a mnohdy i příjemnější zajít do cestovní kanceláře za referentkou prodeje a projednat s ní vše podstatné, přece jen vkládáme zvláště do zahraničního cestování vetší sumu peněz. Často našetřenou za celý rok.
Někteří lidé internetovým rezervacím stále nevěří. Bez ohledu na věk, dovednost vyhledat a rezervovat si dovolenou přes internet či přístup k internetu. Přestože jak uvádí Rita Gabrielová: „Jednoznačnou výhodou služby Ubytování.cz, která umožňuje rezervaci ubytování samotným uživatelem, je rezervace a zprostředkování zdarma. Zákazník platí jen to, co si objednal, žádné provize cestovním kancelářím nebo agenturám. Sám si vybírá destinaci i druh ubytovacího zařízení. Do 24 hodin dostává ověřenou odpověď spolu s rezervací, pokud si ji přál.“ Takto rychlou zpětnou reakci cestovní kanceláře nenabízí. Z cestovní kanceláře si donesete několik docela těžkých katalogů (a pak šetřme naše lesy!), které musíte více méně přečíst, abyste našli pro Vás tu nejlepší možnost. Poté následuje opět návštěva cestovní kanceláře, jednání s referentkou…Na internetových stránk si lze před vyhledáváním nastavit kraj, město, požadovanou lokalitu, typ ubytování, maximální cenu či termín. Naprosto nejsnžší cestou je vyhledat si na cestovních, ubytovacích či firemních portálech ubytovací zařízení a to následovat na jeho internetových stránkách. „V současné době jsou nejhledanějšími ubytovacími zařízeními levnější penziony nebo hostely v ČR a jejich rezervace se objednává na kratší dobu,“ říká Rita Gabrielová. Což jednoznačně vypovídá o trendu, kdy se volí raději kratší a tím pádem častější pobyty, nejlépe spojeny se službou wellness.
Není potřeba volit pouze mezi internetovým zajišťováním dovolené a cestovní kanceláří. Na trhu se objevují také výhradně internetové cestovní kanceláře či agentury, nebo takové, které kombinují návštěvu zákazníka s rezervací on-line. A na tu internetovou poskytují dokonce určitou slevu. Nespornou výhodou internetových nabídek je možnost neustálé aktualizace, která se vyplatí především v nabídce last minute zájezdů, na druhou stranu není k zahození také okamžitě vědět, zda je požadovaný termín volný
Nelze jednoznačně odpovědět na stanovenou otázku, protože pro některé neplatí na internetu často uváděné výhody ve smyslu „nákup z pohodlí Vašeho domova.“ Pro některé je stále pohodlnější navštívit nějakou cestovní kancelář. Co si namlouvat, vyhledávání na internetu vyžaduje jistý um, aby se nám tento způsob nakupování a objednávání stal s ohledem na čas a energii výhodnější.
Na druhou stranu nám ušetří cestovní kanceláře starost v případě zahraniční cesty, zvláště pokud ji chceme spojit s poznáním. Navržení trasy vycházejí ze zkušeností a v případě rezervace ubytování v zahraničí mohou mít slevy, vycházející z pravidelné každoroční spolupráce s ubytovacím zařízením.

Cestování přes internet v ČR
Podle průzkumu předního pordejce on-line zájezdů vyplývá, že Češi, kteří svou dovolenou objednávají přes internet, tak činí nejvíce v pondělí. Za povšimnutí stojí informace, že se tak děje kolem desáté. Tedy v pracovní době. Nejmenší zájem o rezervaci přes internet mají pak lidé v sobotu. O dovolené se často rozhoduje o víkendu, když jsou všichni pohromadě a je na to klid. Pak tedy nikdo nechce ztrácet čas a dovolená se zamlouvá hned v pondělí. Na prvních místech v zájmu o dovolenou do zahraničí zajištěnou přes internet byly v loňském roce Turecko, Řecko, Egypt či Tunisko. Jde o země které vyžadují leteckou dopravu. Zahraniční destinace dostupné po zemi, často i vlastní dopravou a více vyhledávaných v kamenných cestovních kancelářích jsou stále Chorvatsko a Itálie.

Jak být úspěšný na internetu?
Jako majitel hotelu či jiného ubytovacího zařízení má člověk hned několik možností, jak být nejen na internetu, ale ještě k tomu být na něm úspěšný. Základem všeho je zadání na správné místo pod správná kritéria. „Každá firma si dnes může vybrat na internetu z řady inzertních možností,“ vysvětluje Rita Gabrielová a dodává: „Pokud jde o obor gastro, zařazení firmy do Katalogu firem se zobrazením na www.firmy.cz v kategorii „Restaurace, Hotely, Gastro“ je možné udělat bezplatně a to na samotné službě (vyplněním webového formuláře Přidej firmu zdarma). Samozřejmě tu je i řada placených produktů, díky nimž firma získává výrazně lepší umístění ve výsledku hledání. Každý internetový portál nabízí placené i neplacené služby ve firemních databázích s následným zveřejněním ve výsledku hledání na zvolené klíčové slovo. Stačí jen kontaktovat provozovatele katalogových služeb a vybrat si určitý inzertní produkt. Ceny za tuto inzerci se pohybují řádově v tisících korunách ročně, nejde tedy o nijak drahou reklamu.“
Nejideálnější je samozřejmě případ, kdy Vaše provozovna „jukne“ na uživatele téměř z každé stránky. Vedle zařazení doKatalogu firem, či na rezervančí stránky je možné volit stránky zaměřené na jednotlivé typy ubytování (např. www.dohotelucz, www.dopenzionu.cz, www.chatychalupy.cz) nebo stránky, které ve svém seznamu shromažďují pouze zařízení určité lokality (www.beskydy.cz, www.region-vysocina.cz apod.). V každém případě platí zadávat co nejpřesnější charakteristiku a pravdivé údaje, které je nutné v případě změny aktualizovat i na internetu. V době konkurence není nakonec nad spokojeného návštěvníka, který vybral podle pěkné charakteristiky a zajímavých fotek na internetu a s internetovou skutečností se setkal i v reálu.
Velmi užitečnou službou jsou i vlastní internetové stránky, na nichž je možné si přímo rezervovat pobyt. Pak odpadá jakýkoliv třetí zprostředkovávací prvek a tím pádem náklady pro zákazníka či provozovnu.    - zdroj: GASTRO plus

 

Doporučujeme navštívit

Úžasné 10.0 / 10
Úžasné 10.0 / 10

Penzion roku

© FTonline s.r.o. - Všechna práva vyhrazena. | Obchodní podmínky
Webdesign pro portály
TOPlist TOPlist