Ubytování

Inovace je nutnost i požehnání

Zápis z internetové debaty, na které si cestovatelé vyměňují poznatky a zkušenosti, jež získali během své návštěvy na určitém místě: „Hotel má výhodnou polohu a dobrou dostupnost dopravními prostředky. Ubytování a služby celkově odpovídaly ceně. Do budoucnosti vidíme nutnost rekonstrukce, tj. toaleta u pokoje a obměna nábytku. Náš dojem byl, že se zde zastavil čas. Jinak jsme byli spokojeni.“ Jméno a lokalizaci hotelu jsme vynechali.

Vyjádření hostů má pro tento příspěvek význam z jiného důvodu. Potvrzuje, že návštěvníci hotelu jsou velmi vnímaví a nevšímají si pouze chování personálu či kvality služeb, a že vybavení hotelových pokojů může mít velký vliv na jejich spokojenost a tím i na to, zda hotel doporučí dalším nebo se do něho sami někdy příště vrátí.

Proč to zdůrazňujeme? Ještě vlastně docela nedávno hodně majitelů ubytovacích zařízení vycházelo z toho, že základními požadavky hostů jsou jídlo, pití a přenocování a že na tom se ani v budoucnu nebude nic měnit. To je jeden z důvodů, proč se mnohde inovacím věnovalo poměrně málo pozornosti (za bývalého režimu, kdy u nás hotelové kapacity byly beztak naprosto nedostačující a kdy chyběla skutečná konkurence to bylo vlastně jedno a podle toho také mnohé ubytovací podniky vypadaly) a neinvestovalo se i na skutečně potřebných místech. Skutečnost je taková, že hosté jsou stále náročnější. A to právě i z ohledu vybavení a komfortu hotelových prostor a jejich požadavky úměrně tomu permanentně stoupají. Názorně je to vidět na proměně zařízení hotelového pokoje za posledních deset let. Zatímco před deseti lety byla televize v hotelu střední třídy spíše výjimkou, dnes je naprostou samozřejmostí téměř všude. Stejně tak bezpečnostní schránka, minibar či další vymoženosti, známé dříve jen z luxusních podniků. Dnes totéž platí o možnostech připojení na internet či monitoru, umožňujícím interaktivní komunikaci a zajištění různých nabídek přímo z hotelového pokoje. Je proto pochopitelné, že řada ubytovacích podniků svoji budoucnost vidí v inovaci pokojů pro hosty. Lze totiž očekávat, že podobná investice pomůže zvýšit vytížení pokoje i jeho cenu a provoz bude proto i efektivnější. A o to přece jde. Inovace hotelového nábytku není tedy jen nějakým přechodným módním trendem, jako je třeba barva čí střih dámských šatů, přechodná hudební vlna nebo právě módní účes. Je to trend, který rozhoduje o existenci a úspěchu podniku.

Inovace patří v hotelové branži do kategorie tzv. megatrendů. Patří mezi takové podmínky podnikání v tomto sektoru, jako jsou dnes např. péče o bezpečnost a zdraví hostů, smysl pro ochranu životního prostředí a zdravou výživu, úspory energií či globalizace v turistice. Ty dnes ovlivňují utváření konečného produktu jménem hotel. Jeho obsah i vzhled. Nutnost stálé inovace je svým způsobem pro podnikání v hotelové branži vedle potřeby i požehnáním. Zlepšuje image podniku v očích hosta, upevňuje pocit důvěryhodnosti a jistoty. Praxe potvrzuje, že kdo s rozmyslem investuje do podobných hodnot, investuje ve skutečnosti do vyšší rentability svého podniku.

Jaký nábytek?

Stejně různorodé jako jsou hotely, je i nabídka jejich vybavení nábytkem. Sehnat ho, dnes není žádný větší problém. Volba nábytku je hlavně závislá na kategorii hotelu, jeho geografickém umístění a stylu. Obecně by mělo platit, že hotelový nábytek je robustní, praktický a dá se vzájemně různě kombinovat. Výrobci dnes nabízejí nábytkové programy, které lze kompletně převzít. Ve spolupráci s bytovým architektem a řemeslníky mohou být dále upraveny podle individuálních potřeb.

Hotelový nábytek existuje pro následující oblasti hotelu:

• hotelový pokoj/ suita
• recepce
• foyer
• hotelový apartment (včetně zařízení kuchyňky a koupelny)
• bar / výdejní pulty
• konferenční místnosti

Jednotlivé kusy

Vedle různých kompletních řešení nabízejí výrobci i jednotlivé kusy nábytku, které jsou koncipovány speciálně pro hotelové využití. Kdo chce tedy hotel nebo jiné ubytovací zařízení vybavit alespoň zčásti individuálně, může dodatečně nakoupit jednotlivé kusy zařízení, např. dvoulůžková „letiště“ (zjednodušující péči), rozkládací postele, umožňující ušetřit místo, přistýlkové postele, police na kufry a další zavazadla, malé psací stoly, minibary, stojanové věšáky na šaty nebo sedací soupravy do foyeru.

Kompletní systémy

Nejjednodušším způsobem zařízení hotelu je nákup kompletního systému. Zájemce si může na příkladu předváděcího pokoje zjistit možnosti rozmístění a celkové působení nábytku. Hotelový pokoj tak do posledního kousku může byt zařízen nábytkem z jednoho programu a získá tak jednotný vzhled. Podobné zařízení hotelovým nábytkem je však vzhledem k tomu velmi málo individuální. Lze ho dnes pořídit v různých kvalitách a stylech:

• 1 až 5ti hvězdičková kategorie
• klasický a nadčasový bez určitého stylu
• venkovský rustikální styl
• moderní a účelný
• dobový design

Příslušenství a dekorace

Aby hotelové pokoje působily jako skutečně homogenní celek, lze u mnoha výrobců objednat i součásti vybavení pokoje a jeho různé textilní doplňky. Od podlahové krytiny, záclon až třeba po lampu na nočním stolku nebo nad postelí je vše sladěno se samotným nábytkem. Dodatečné detaily jako jsou obrazy nebo výzdoba stolů, které podtrhují jedinečný charakter hotelu nebo třeba jeho jedinečné geografické umístění, jsou dnes už rovněž součástí nabídky některých výrobců hotelového nábytku.

Leasing

Při zařizování hotelu nebo jeho celkové renovaci vznikají hoteliérům velké náklady zejména v položce zařízení. Podle velikosti, typu a kategorie podniku se může jednat o řádově až sedmimístné sumy v korunách. To může často znamenat nepřekonatelný problém, zejména u začátečníků bez vlastních finančních zdrojů. Řada podnikatelů z restaurační a hotelové branže má svoji zkušenost s tím, jak jsou banky až přehnaně opatrné, pokud jde o úvěrování právě v tomto sektoru.

Hotelový nábytek jako krytí úvěru prakticky nepřichází do úvahy. Na malé ochotě bank tak u nás už umřelo nemálo podnikatelských iniciativ v pohostinství. Nejen dokud nenastane změna finanční situace podniku nebo nedojde ke změně názoru v bankovním sektoru, by řešením mohl být leasing hotelového nábytku. V rámci EU něco podobného nabízí už řada leasingových firem. Zajímavé je to nejen kvůli tomu, že odpadá nutnost okamžitě uhradit celou částku a prostředky využít na jiném místě. Jak ukazují příklady, měsíční náklady na leasing zařízení jednoho hotelového pokoje nábytkem lze pokrýt už z výnosu jednoho přenocování. Má to však své háčky. V hotelové branži se dnes od počítače až po ložní prádlo nabízí na leasing téměř vše, ale leasing nábytku nadále spíše popelkou. Podle pravidel leasingu může být použito zboží, které lze využít v jiných objektech. Nábytek na míru a podle individuálních požadavků proto jako objekt leasingu nepřichází do úvahy. Totéž ze stejných důvodů platí také pro podlahové krytiny, osvětlení nebo záclony. V praxi to znamená, že nábytkový program nabízený na leasing zpravidla nemůže splňovat individuální přání jednotlivých hoteliérů. U nábytku na leasing se tudíž jedná o sériovou výrobu a potřebnou individualitu lze dosáhnout jen jeho uspořádáním a vhodnými doplňky a dekoracemi.
 

Zdroj: Svět obchodu

Doporučujeme navštívit

Úžasné 10.0 / 10
Úžasné 10.0 / 10

Penzion roku

© FTonline s.r.o. - Všechna práva vyhrazena. | Obchodní podmínky
Webdesign pro portály
TOPlist TOPlist