Ubytování

Internet je mocný nástroj pro toho, kdo jej umí správně využít

Kdo není na internetu, jakoby neexistoval. Správný způsob prezentace je předpokladem úspěchu.

Na co se tedy vyplatí zaměřit při úpravách stávajících webových stránek? Co neopomenout a co zvážit? Nejčastější nedostatky jsou shodné pro všechna ubytovací zařízení, ať už jsou to penziony, kempy, hotely nebo rekreační střediska.

Při přípravě nové verze webových stránek je třeba se zamyslet nad hlavním cílem vašeho webu a přihlédnout při určování rozsahu a obsahu k faktu, kolik času jste ochotni investovat do pravidelné aktualizace obsahu. Máte-li v plánu 1x za rok aktualizovat ceník a případně doplnit nové fotografie, neplánujte na webu sekce jako aktuality nebo kalendář akcí. Pokud budou totiž tyto sekce obsahovat neaktuální údaje, odradí vám potenciální hosty, jelikož návštěvník webu si nebude jistý, jaké další informace prezentované na webu jsou také neaktuální.

Jste-li ochotní investovat čas do pravidelné aktualizace údajů, pak má smysl na webu prezentovat i časově omezené informace, které by mohly být užitečné pro vaše potenciální hosty. Vždy mějte na paměti, že hlavním cílem webu ubytovacího zařízení je přeměnit návštěvníka webu na vašeho hosta. Posuzujte tedy, jak je daná informace důležitá pro rozhodování vašeho potenciálního klienta. Cílem není čtenáře webu zahltit údaji, ale poskytnout jim fakta pro jejich rozhodování, kde se jim vyplatí se ubytovat.

Nejčastějším obsahovým nedostatkem webu s nabídkou ubytování bývá neaktuálnost prezentovaných informací a prezentování faktů z pohledu provozovatele ubytovacího zařízení namísto představení zařízení z pohledu spokojených hostů daného zařízení.

Velmi často se na titulní straně www stránky dočtete více informací o historii objektu než opravdu užitečné údaje pro potenciální hosty. Často též web není po obsahové stránce „dodělán“ a návštěvník webové stránky na něm narazí na položky menu, které mu po kliknutí zobrazí stránku tzv. „ve výstavbě“. Taková stránka však má pro návštěvníka ubytovacího zařízení nulovou přidanou hodnotu a kliknutí na ní je tak pro čtenáře webu pouhým obtěžujícím zdržením. Pravděpodobnost, že by se návštěvník na takový web po čase vrátil a hledal, zda už byly informace doplněny, je rovna nule.

Je třeba si uvědomit, že návštěvník webu hledá informace o ubytování právě teď, při své návštěvě webu. Nyní se také rozhoduje, porovnává různé nabídky a hledá tu pro něj nejvhodnější, která bude nejblíže jeho představě o místě, úrovni poskytovaných služeb a očekávané ceně.

Návod jak vylepšit vlastní www stránky

1. Podívejte se na titulní stránku vaší prezentace tak jako by to byla stránka, kterou vidíte poprvé a zamyslete se nad tím, zda je z ní na první pohled patrné, že se jedná o stránku hotelu, penzionu, kempu… a zda bude každému hned jasné, jak se zařízení jmenuje a kde se nachází.

Cílem prvního dojmu, který získá návštěvník titulní stránky webu s nabídkou ubytování, by mělo být ujištění návštěvníka: „Ano, jsem tu správně. Toto je stránka ubytovacího zařízení .“ Tento dojem by měl návštěvník webu získat bez nutnosti čtení obsahu, tj. pouhým letmým pohledem.

Při posuzování se zaměřte na to, co je grafickým prvkem, který nejvíce upoutá vaši pozornost, čeho se vaše oči „chytnou“, když stránku vidíte. Pokud se vám již nedaří se na vlastní www stránku podívat nezaujatě, požádejte o pomoc některého ze spokojených hostů vašeho zařízení. Rodinní příslušníci nejsou většinou na posouzení vhodní, jelikož často vědí o tom, kolik jste do příprav webu investovali času a nemají to srdce vás zklamat, že výsledek není zdaleka ideální.

Při tvorbě webových stránek je třeba si uvědomit, jak lidé čtou webové stránky.

Většina uživatelů internetu čte obsah webových stránek podobně jako noviny, tzn. jejich pohled připoutají nadpisy, obrázky, fotografie a jejich textové popisky. Než se do stránky „začtou“ je třeba, aby nejprve stránka něčím konkrétním upoutala jejich pozornost. Do té doby lidé informace obsažené na stránce vnímají spíše nevědomě a „těkají“ po stránce očima podobně jako u novinové stránky většinou nečteme každý článek, ale vybíráme si jen to, co nás zaujme. Teprve pokud se stránce například nadpisem odstavce nebo fotografií podaří upoutat naši pozornost, pustí se návštěvník webové stránky do podrobného čtení textu.

2. Dalším krokem po posouzení titulní stránky by mělo být ujištění se, že návštěvník bez přemýšlení najde hlavní navigační menu, tj. že je na první pohled jasné, jak je webová prezentace členěna a kde návštěvník najde informace o ubytování, fotogalerii, ceník a stránku s kontakty.

 

3. Nyní si titulní stránku opět prohlédněte a zaměřte se na obsah. Jsou na titulní straně uvedeny informace, kdo patří mezi vaše spokojené hosty? Mám tím na mysli, zda je v textu stránky srozumitelně popsáno, komu nejčastěji poskytujete služby a na jakou cílovou skupinu se specializujete. Jsou zde informace, jaké služby tito návštěvníci nejvíce oceňují a proč se k vám někteří pravidelně vrací? Pokud tyto informace ve formě např. jednoho odstavce textu na titulní stranu uvedete, přirozeným způsobem budete zároveň stránku po obsahové stránce optimalizovat pro vyhledávače. Také proto je potřeba celou vaši webovou prezentaci naplnit užitečnými údaji, které jsou prezentovány z pohledu vašich hostů a nikoliv vás jako provozovatele. Na váš web tak prostřednictvím fulltextových vyhledávačů jako je Seznam.cz nebo Google.cz zdarma přivedete návštěvníky, kteří právě takové služby hledají.

A jeden užitečný tip na závěr. Doporučuji, abyste stránku s kontakty měli vždy jako samostatnou stránku. Výhoda takového řešení spočívá v tom, že jedině tak můžete snadno vyhodnotit, kolik návštěvníků stránek obsah stránek celé prezentace zaujal natolik, že nalistovali také stránku s vašimi kontakty. Pro měření a vyhodnocení chování návštěvníků stránek je užitečné pravidelně používat nástroj Google Analytics, který firma Google nabízí k užívání zdarma. Vložení měřícího kódu Google Analytics do vašich stránek je úkol pro vašeho webmastera, tj. člověka který se stará o vaše webové stránky.

Pokud tedy máte v tuto chvíli na spodní stránce webu uvedeny kontakty včetně telefonního čísla a emailu, doporučuji ponechat na každé stránce jen informace s adresou zařízení a ostatní kontaktní údaje umístit jen na samostatné stránce s podrobnými kontaktními údaji. Nezapomeňte na stránku s kontakty uvést též přesnou GPS polohu a případně orientační mapku. Mapka by měla být součástí stránky, je zbytečné odkazováním na mapu umístěnou na jiném webu odvádět návštěvníka webu z vaší prezentace. Zvyšuje se totiž riziko, že ho stránce s mapou zaujme nějaký jiný obsah a k vám na web se už nevrátí nebo dokonce klikne na stránce s mapovými podklady na webové stránky vaší konkurence.

V příštím článku se budu věnovat tomu, jak vybírat webdesignovou firmu, co po ní požadovat a co si zkontrolovat po naprogramování nové verze stránek.

Autorem článku je Jan Čepelka, člen týmu společnosti FTonline s.r.o., která se již sedmým rokem věnuje internetové propagaci aktivit spojených s volným časem (především cestováním, ubytováním a sportovně rekreačními aktivitami v přírodě). Mimo jiné provozuje internetové stránky Golfova-hriste.cz, Dokempu.cz, Dopenzionu.cz, Dohotelu.cz, Rekreacni-strediska.cz a Katalog-ubytovani.cz s užitečnými tipy na ubytování pro golfisty, turisty, cyklisty, automobilisty, karavanisty, motorkáře, mladé páry, rodiny s dětmi i firemní zákazníky. Ubytování zde během roku hledá více než milion lidí. V posledních dvou letech se navíc začala věnovat vzdělávání provozovatelů v marketingu ubytování a také hodnocení kvality ubytovacích zařízení, na čemž s ní spolupracuje mj. 55.000 registrovaných návštěvníků jejích stránek, čtenáři řady časopisů i příslušné oborové asociace.

Doporučujeme navštívit

Úžasné 10.0 / 10
Úžasné 10.0 / 10

Penzion roku

© FTonline s.r.o. - Všechna práva vyhrazena. | Obchodní podmínky
Webdesign pro portály
TOPlist TOPlist