Ubytování

Jak vybírat webdesignovou firmu

V současné době se již kvalitní webová prezentace stala nikoli výhodou, ale jednou z podmínek úspěšné propagace služeb ubytovacího zařízení. V minulém čísle našeho časopisu jsme si představili kroky, které byly návodem jak posoudit, jestli vaše webové stránky plní svoji základní funkci, tj. v případě ubytovacího zařízení přilákat na stránky návštěvníka hledajícího v daném čase informace o ubytování a prezentovanými údaji ho přesvědčit ke kontaktování vaší recepce.

V dnešním článku si představíme práci webdesignových firem a zaměříme se na to, co posuzovat před objednávkou realizace nové webové prezentace a na co se zaměřit při výběru jejího dodavatele.


Co dělá webdesignová firma?

Laicky řečeno webdesignová firma „programuje“ webové stránky. V praxi to znamená, že by měla být schopna navrhnout vzhled webové prezentace, zajistit naprogramování a případně ve spolupráci s vaším webmasterem i umístění prezentace na internet.
Dřívější časté řešení webové prezentace, kdy www stránky vytvořil pro majitele „známý“ doma po večerech jako tzv. „statické html stránky“, již v dnešní konkurenci v ubytování neobstojí, a to ani v případě kempů nebo ubytování v soukromí. Dříve byla www stránka především online verzí tištěného letáku a obsahovala především neměnné údaje, které byly v lepším případě aktualizovány jedenkrát ročně při změně ceníku před zahájením nové sezony. V současnosti však již zákazník očekává od webu s nabídkou ubytování nejen aktuální ceník ale i určitý informační servis s doplňkovými údaji nebo alespoň odkazy na stránky s informacemi o dění v okolí ubytovacího zařízení.


Požadujte redakční systém

Výše uvedené trendy tak způsobily, že je doslova nutností, aby webová prezentace obsahovala tzv. redakční systém. Jedná se o neveřejnou část webové prezentace, ve které je majitel ubytování nebo jeho zaměstnanec schopen bez spolupráce s programátory větší část prezentace upravovat svépomocí. Pokud to myslíte s využíváním internetu jako propagačního média vážně, doporučuji již žádnou jinou variantu webové prezentace ani nezvažovat. Při komunikaci s webdesignovou firmou proto požadujte redakční systém, s jehož pomocí budete schopni tzv. „administrovat“ obsah svých webových stránek. Prakticky to znamená, že můžete sami upravovat obsah většiny stránek prezentace, měnit nebo doplňovat fotografie, rozšiřovat prezentaci o další stránky či aktuality. Kvalitní redakční systém umožňuje jen se základními znalostmi práce např. s Wordem či jiným textovým editorem snadno upravovat obsah www stránek.


Informujte se na využití SEO pravidel

Další nutností současné www prezentace je tzv. SEO (optimalizace www stránek pro fulltextové vyhledávače). Cílem je, aby se stránky „líbily“ nejen návštěvníkům webu, ale také internetovým vyhledávačům, jako jsou Seznam, Google a další. Pokud se vaše stránky budou vyhledávači „líbit“, bude je předkládat lidem hledajícím informace prostřednictvím vyhledávacího dotazu na první stránce výsledků. Kvalitní webové stránky tak již dnes musí splňovat řadu pravidel a právě znalost těchto pravidel, a především jejich využití odlišují kvalitní nabídky naprogramování www stránek (webdesignu) od těch nejlevnějších.
Ptejte se proto při výběru webdesignové firmy, zda budete mít možnost upravovat text názvu každé stránky (tzv. „title“) a budete schopni ovlivnit popis obsahu každé stránky (tzv. „meta description“). Obě tyto položky významně ovlivňují umístění stránky mezi výsledky vyhledávání na Googlu a Seznamu.
Ověřte si schopnost komunikace s kontaktní osobou webdesignové firmy, která s vámi bude řešit po dobu realizace vaše požadavky
Dalším faktorem, který ovlivní vaši budoucí spokojenost s prací webdesignové firmy, je schopnost komunikace a rychlost reakce na vaše požadavky. Je velmi důležité, aby pracovník firmy byl schopen s vámi komunikovat tak, abyste rozuměli tomu, co vám nabízí, případně jaké podklady potřebuje pro naprogramování webové prezentace. Pokud nerozumíte termínům, které zástupce webdesignové firmy používá, trvejte na „překladu“ tzn. popsání termínů laickou řečí. Nestyďte se říci, když konkrétnímu termínu nerozumíte. Jedině tak se vyvarujete zneužití odborných termínů ve váš neprospěch a zamezíte možnému navýšení konečné ceny za realizaci webu.


Vyžádejte a ověřte si referenční realizované www stránky webdesignové firmy

Při výběru firmy si důkladně prohlédněte stránku s referencemi, případně si reference vyžádejte. Posuzujte, zda se webdesignová firma specializuje na určitý obor nebo zda vaše zakázka bude pro firmu první z oblasti ubytování. Webdesignová firma by měla být schopna nejen realizovat vaši představu o podobě budoucí webové prezentace, ale měla by být též schopna upozornit na případné nedostatky realizace vaší představy rozvržení stránky.


Informujte se o hodinové sazbě práce programátora

Při posuzování cenové nabídky se vždy informujte na hodinovou sazbu dodatečných úprav. Podobně jako při stavbě domu se často prvotní kalkulace od konečné ceny výrazně liší a právě hodinová sazba „víceprací“ může napovědět, zda na první pohled „výhodná nabídka“ nebude po realizaci v konečném důsledku nabídka nejdražší. Pokud je základní cena za realizaci webu nízká a hodinová sazba naopak vysoká, buďte obezřetní.


Nechte si vyčíslit samostatně design (grafický návrh vzhledu) webu

Před objednávkou se dále informujte, zda vám vzhled webu bude navržen na míru (tj. zcela jedinečný) nebo se jedná o šablonu designu. V takovém případě bude výjimečně možné na internetu narazit na vašim stránkám vzhledově podobný web. Využití šablony může být ekonomicky výhodným a přitom vzhledově atraktivním řešením, ale firma by v takovém případě neměla požadovat za design webu vysoké částky a především by vás na využití šablony měla upozornit. Obvyklé ceny šablon se pohybují mezi cca 50–200 USD.
V příštím článku si představíme jak webdesignové firmě připravit podklady, jaký vliv mohou mít tyto podklady na konečnou cenu za realizaci webové prezentace a co se vyplatí sledovat v průběhu realizace zakázky.

Autorem článku je Jan Čepelka,
člen týmu společnosti FTonline s.r.o.,
www.ftonline.cz

Doporučujeme navštívit

Velmi dobré 8.0 / 10
Úžasné 10.0 / 10
Úžasné 10.0 / 10

Penzion roku

© FTonline s.r.o. - Všechna práva vyhrazena. | Obchodní podmínky
Webdesign pro portály
TOPlist TOPlist