Ubytování

Reklamní potenciál Facebooku

 

To, že Facebook láme rekordy v absolutních číslech popularity mezi sociálními sítěmi dnes již nikoho nepřekvapí, přesto fakt, že Facebook za osm měsíců zdvojnásobil počet uživatelů ze 100 na 200 milionů, jednoduše vyráží dech.

 
Byť je až 70 % provozu sítě generováno za oceánem, tedy na euroasijském kontinentě, právě Česká republika patří mezi evropskými zeměmi mezi ty s největším „Facebook boomem“. Přestože se v Česku zatím Facebook zdaleka ještě v absolutních číslech netěší takové popularitě jako dominující české sociální sítě, prudkou dynamikou růstu je úspěšně dohání. Přestože může být Seznam se svými servery Lidé.cz a Spolužáci.cz zatím relativně v klidu, rychle rostoucí podíl (momentálně 8 %) v návštěvnosti dává tušit, že je jen otázkou času kdy přijde čas vyklidit pozice, nebo začít s Facebookem přinejmenším spolupracovat. Loni v říjnu bylo na Facebooku registrováno přibližně 100 000 lidí, v lednu 2009 byl již ovšem jejich počet 250 000. Za tři měsíce zde máme nárůst o 150 %. Nyní se mluví o 300.000, ale také 500.000 uživatelech.

 
Pro ty, kdo neví o čem je řeč, tak Facebook je sociální síť umožňující komunikaci s přáteli, využívání různých (většinou) zábavných aplikací. Lidé se na stránkách vzájemně propojují do vztahů a skupin, čímž docházíme k tomu, co nás z hlediska cílené reklamy nejvíce vzrušuje. Díky členství ve skupinách přesně víte, kdo je z Prahy, kdo je z Brna, kdo hraje fotbal, kdo používá telefon Nokia, kdo má BMW a mnoho dalšího.
 
Konec soukromí? Dost možná, ale lidé na Facebooku toto info zpřístupňují světu zcela dobrovolně, takže vás to trápit nemusí.
 
Také vás to napadlo? Ano - reklamu můžete přesně dávkovat, Facebook je tak velmi zajímavý doplňkový kanál k tradičním českým PPC systémům. Jeho výhodou je také poměrně malý počet inzerentů, což znamená, že vaše reklama se zobrazuje často. Reklama se uživatelům buď vryje do paměti, nebo je začne nepředstavitelně otravovat. Tak jako tak je důležité, že ji zaznamenají. Výkonnost kampaní může ve výsledku dosáhnout poměrně překvapivých čísel a mnoho webmasterů si Facebook vychvalují, protože zastínil jejich výsledky z PPC kampaní v AdWords.
 
Nejdřív zdarma

 
Ještě než se začneme bavit o placené reklamě, odhalíme jednu možnost, kterou systém sociální sítě umožňuje - zakládání skupin. Už teď existuje na Facebooku stovky skupin, jenž fungují jako informační a propagační kanál.

 
Zde je jeden příklad hovořící za všechno. Jste majitel restaurace „Nebe v hubě" a zákazníci jsou spokojeni. Nic vám nebrání založit na Facebooku profil této restaurace nebo vytvořit skupinu, do které se spokojení strávníci mohou přihlásit. Pak už není problém dát si jako aktuální stav dnešní speciální jídlo z poledního menu, upravovat svůj profil a vylepšovat skupinu. Můžete zvát na akce, pořádat soutěže a neustále na základě referencí získávat nové fanoušky/reálné zákazníky.

 
Na Facebooku žije mnoho takových skupin a systém funguje. Růst není nic složitého. Jakmile se někdo přidá do vaší skupiny, všem jeho přátelům se to zobrazí na zdi. Jeden krok informuje tedy dalších např. 100 lidí. Reklamní sdělení se šíří rychlostí blesku a tak to má být.

 
Míříme na uživatele

 
Na Facebooku můžete inzerovat také klasicky - za poplatek. Kampaň se vytváří na adrese facebook.com/advertising/ a reklama je sestavena z titulku (maximálně 25 znaků), textu (maximálně 135 znaků) a případně obrázku o rozměru 110 × 80 pixelů.

 
Nejdůležitější částí zadávání reklamy je její zamíření. Pomocí nabídky vybíráte lokalitu, věk a pohlaví uživatelů, klíčová slova, vzdělání, pracoviště, vztah a orientaci.

 
S klíčovými slovy se pracuje trošku jinak než v jiných systémech, protože Facebook vám neumožňuje vybrat úplně svá vlastní, ale nabízí vám při psaní seznam slov. Jedná se o slova, která uživatelé používají v komunikaci a na svých profilech. Většinou s tím ale není problém a tato nevýhoda se v případě sociální sítě vlastně stává výhodou.

 
Trošku nepraktické také může být zaškrtnutí konkrétního vztahu, protože se vám z cílové skupiny ihned vyřadí všichni, kteří vztah na profilu neuvádí.

 
Kolik to stojí?

 
Můžete si vybrat jednu ze dvou variant zpoplatnění - za kliknutí nebo za tisíc zobrazení. Výše minimální nabídky je u obou variant $0,01. Minimální denní rozpočet je $1. Platí se kartou v dolarech, jiná měna není dostupná.

 
Ještě než po vás někdo bude však chtít peníze, musí být vaše kampaň schválena, což trvá v průměru pár hodin. Kampaň pochopitelně můžete spustit ihned nebo naplánovat její spuštění a čas zobrazení. Úspěch kampaně můžete sledovat real-time v její správě, ale statistiky jsou dost povrchní a nenabízí až tak detailní čísla jako pokročilé reklamní systémy

 
Přátelé jedou

 
V době, kdy se hledají efektivní a zároveň levné způsoby propagace, je Facebook doopravdy dobrou volbou, a proto ho doporučujeme přinejmenším zkusit. Díky vzájemným vazbám mezi uživateli se sdělení šíří vskutku rychle a konkurence z hlediska inzerce na Facebooku ještě není tak velká.

 
Světová sociální síť navíc začíná dohánět české projekty typu Lidé, Spolužáci či Líbímseti. Počet lidí přistupujících z ČR na Facebook neustále roste, tak by nebylo na škodu, aby alespoň zlomek z nich zvýšil i vaší návštěvnost. - zdroj: netAgent.cz a Lupa.cz

Penzion roku

© FTonline s.r.o. - Všechna práva vyhrazena. | Obchodní podmínky
Webdesign pro portály
TOPlist TOPlist