Všemocný e-mail marketing
Proč zrovna e-mail?
E-mailová komunikace v sobě ukrývá obrovský potenciál, protože je vhodná jak pro opravdu malé projekty, kdy záleží majiteli například pouze na návštěvnosti, ale i pro obrovské projekty, kde se točí velké peníze.
Komunikovat e-mailem si může dovolit zkrátka každý, protože se nejedná o finančně náročnou oblast marketingu. Ve skutečnosti dokonce nemusíte být ani specialista, aby vám e-mail dobře posloužil. Stačí mít odhodlání, chuť a nějaké ty vědomosti do začátku.
V dnešních divokých vodách internetu je velice složité získat si stálou uživatelskou základnu, a proto je důležité kampaň personalizovat až na úroveň jednotlivých osob, kdy tušíte či v lepším případě přesně víte, co by mohlo osloveného zajímat. Stokrát ohrané triky na moderní klientelu už přestaly platit.
Ohromnou výhodou e-mailingu je jeho snadná analýza a prokazatelně vysoká návratnost investice.
Dvakrát měř, jednou pošli
Ano, e-maily je doopravdy snadné analyzovat a získaná čísla vám mohou hodně prozradit nejen o preferencích příjemců, ale i o kvalitě kampaně/služby samotné. Mezi nejčastěji měřené hodnoty patří:
- open rate = kolik uživatelů si e-mail ve své schránce otevřelo
- click rate = kolik uživatelů kliklo na odkaz nacházející se v těle zprávy
- undelivereds = kolik e-mailů z celkového počtu dorazilo
- reakce = kolik odpovědí jste na mail dostaly (v případě, že chcete reakci od příjemce)
- konverze = kolik příjemců se přeměnilo například na zákazníky
- odhlášení = kolik příjemců se ze zasílání e-mailů odhlásilo
Jak vidíte, můžete v rámci e-mailové kampaně měřit a násladně analyzovat zajímavé informace, které mají velkou výpovědní hodnotu. S výsledky pak můžete snadno pracovat dál a poučit se z nich pro další odesílání.
Důležité části e-mailu
Odchozí adresa
Na co koukáte jako první, když vám přijde nový mail? Přesně tak, vždy je to odchozí adresa, na kterou se musíte zaměřit při odesílání i vy.
Už před začátkem vašich aktivit byste si měli vyjasnit, ze které adresy budete zprávy odesílat. Tuto adresu pak není vhodné dále měnit. Jakmile bude příjemce adresu jednou znát, tak už mu v budoucnu nebude dělat problém otevřít další e-maily, protože vám již bude důvěřovat.
Ve výběru adresy můžete zvolit dvě varianty, přičemž nelze jasně říct, která je lepší - vždy záleží na povaze projektu. Buď zvolíte osobní přístup (martin@vasedomena.cz) či obecný přístup (newsletter@vasedomena.cz).
Nezapomeňte však na uživatele, kteří mají ve schránce nastavené zobrazování jména (from) místo přesné adresy. V takovém případě je vhodné zvolit neutrální jméno, kterým buď může být jméno vašeho projektu/firmy, či se můžete rozhodnout pro jméno podle povahy e-mailu (Podpora, Newsletter apod.)
Předmět neboli Subject
Napsat vhodný a zároveň atraktivní předmět, který přesvědčí příjemce, není vůbec snadné. Předmět nesmí být vytvořen příliš prvoplánově. Vhodné je nastínit obsah, a tak nalákat k přečtení.
Délka předmětu není směrodatná, ale zároveň by se měla pohybovat v maximální délce 30 až 50 znaků. Přesně takový počet znaků vás může dělit od případného úspěchu. Podle předmětu se ostatně i vy rozmýšlíte, zda-li si mail přečtete či ho přesunete rovnou do koše. Dalším důvodem je fakt, že některé mailové služby více než 50 znaků včetně mezer v předmětu nepodporuje.
Ihned za předmětem schránky zobrazují náhled e-mailu, ve kterém by se v žádném případě neměla zobrazovat cena či datum.
Pro psaní předmětu existuje pár pravidel, se kterými je přínosné se seznámit. Před každým odesláním je vhodné si tato pravidla vždy projít.
Vhodným zdrojem k získání inspirace jsou klasické papírové noviny. Redaktoři prodávají své články právě prostřednictvím nadpisu, na který mají pouze omezený prostor. Na jednom řádku vás musí zaujmout a zároveň představit jasně obsah.
Prolistujte si několik novin a objevte, jak tvorba nadpisů funguje. To dělejte před každou tvorbou, protože okopírování jedné kampaně do další se doopravdy nevyplací. To, co fungovalo jednou, může na druhý pokus zcela vyhořet a nadělat spíše škodu. Nesnažte se recyklovat staré e-maily, ale vytvářejte nové.
Máte-li databázi uživatelů s podrobnějším výpisem informací, využijte ji! Předmět musíte vhodně personalizovat pro odlišné skupiny příjemců. V některých případech funguje v předmětu urgence vaší nabídky (posledních 24 hodin, už jen 100 uživatelů, prvních 10 uživatelů apod.)
Dokonce není zakázané ani použít slovo zdarma/zadarmo, ale rozhodně ne na prvním místě předmětu. Důležité je umístění a ve výsledku i pravdivost tvrzení. Ve většině případů se doporučuje vymyslet nadpis/předmět obsahu až po jeho napsání, nicméně v případě e-mailu můžete postupovat i opačně, protože vám to alespoň pomůže vyjasnit si, co chcete v těle sdělení mít.
Shrnutí? Předmět by měl být takový, aby vyvolal v příjemci pocit: Když zrovna tento e-mail neotevřu, tak o něco přijdu a bude mě to mrzet.
Tělo e-mailu
Krutá pravda je, že texty e-mailu příjemce nečte. Okem prolétne celý obsah, zaujme ho pár slov a pak buď reaguje či nikoliv. Pobídka k akci by tím pádem měla být už na začátku e-mailu a je vhodné doplnit obsah o poutavé obrázky.
Na formátování si však musíte dát pozor, protože každá služba zobrazuje e-mail jinak. Opět je vhodné nechat se inspirovat obálkami magazínů - vhodná velikost textů, barvy, velikost, grafika. Při psaní textu platí stejná pravidla jako v naší lekci o copywritingu.
Blééé - SPAM!
Nevyžádaná pošta neboli SPAM je podstatnou vadou na kráse e-mailového marketingu. Vycházíme z předpokladu, že zasíláte zprávy pouze těm lidem, kteří s tím souhlasí - vše je legální. Hlavní překážkou tedy zůstávají různé spamové filtry přímo ve schránce příjemce.
Při psaní textu se musíte vyhnout rizikovým slovům, třebaže to v některých oborech je víc než složité. Některé služby pak nabízejí SPAM kontrolu kampaní a dokážou tak předem říct, zda-li bude na váš text aplikován spamový filtr.
Pokud máte nějaké dotazy ohledně spamu nebo databáze uživatelů, doporučujeme navštívit stránky Úřadu pro ochranu osobních údajů, kde se dozvíte vše důležité ohledně nevyžádaných obchodních sdělení včetně příslušných paragrafů.
Vyzkoušejte to
E-mail marketingu se nemusíte bát. Při dodržování několika základních pravidel, zvolení vhodné služby a dostatečné péči nebudete na výsledky čekat dlouho. Důležitá je kreativita a snaha přinést příjemci něco užitečného. Zbytek již zvládne specializovaná aplikace za vás. - zdroj: www.netagent.cz
Doporučujeme navštívit
- Penzion St. Leonhard*** Šumava
- Resort UKO Jizerské hory
- Penzion na Vysočině Svitavsko
- Hotel U STUDÁNKY Beskydy
- Penzion LUISA Krkonoše
- Penzion Podhorní mlýn **** Orlické hory
- Penzion Seeberg Západočeské lázně
- Penzion Pod Moníncem Česká Sibiř
- Penzion Radost Střední Čechy - severovýchod - Polabí
- Penzion Ovečka Beskydy
- PENZION KAMÍNEK Jižní Čechy
- Penzion DaJa Lipno
- Penzion YDYKSEB Beskydy
- LEŠNÁ PENZION