Ubytování

Výsledky ankety "Hotel snů"

 

Oproti návštěvníkům penzionů, kteří upřednostňují menší rodinné zařízení s domácí atmosféru, hoteloví hosté se smíří s výrazně větší ubytovací kapacitou, vyžadují ale kvalitní zázemí hotelu a perfektní služby. Téměř všichni respondenti očekávají restauraci přímo v hotelu a koupelnu na pokoji. Oproti penzionům jsou výraznější rozdíly v požadavcích na celodenní stravování, bazén v hotelu, wellness služby, internet nebo třeba golf v okolí. Celkově jsou mnohem více náročnější. „Ideální“ cena za dospělou osobu a noc je 711,– Kč.
Viditelnými trendy jsou kratší, četnější pobyty místo dlouhé dovolené, objednávání pobytu přes internet nebo rezervace v menším předstihu.

 
Nároky na umístění hotelu, jeho zázemí, vybavení pokojů, poskytované služby atd. se samozřejmě liší podle účelu ubytování. Našeho průzkumu „Hotel snů“ se zúčastnili zejména respondenti cestující za aktivně trávenou dovolenou, rodiny s dětmi, zájemci o relaxační a romantické pobyty, v mnohem menší míře pak business klientela, která hledá ubytování za účelem pracovních cest, příp. účasti na společenských akcích, kongresech apod.
Průzkum uskutečnila společnost FTonline s.r.o. v dubnu a květnu 2009 na vzorku 826 lidí.

 
 
Tato studie návazala na podobně zaměřenou anketu „Penzion snů“, která byla zrealizována v březnu a představena v dubnu 2009.
Termín realizace: sběr dat – duben a květen 2009, vyhodnocení výsledků – červen 2009.
Respondenti: 826 respondentů z řad registrovaných uživatelů portálů katalog-ubytovani.cz, dopenzionu.cz a dohotelu.cz.
Struktura respondentů: 65 % rodiny s dětmi, často zájem o aktivně trávenou dovolenou, 53 % zájem o relaxační pobyty, 45 % kategorie horský penzion, 38 % zájem o romantické pobyty, 9 % business klientela. Náš průzkum tedy nebyl zaměřen na hotelové hosty cestující za obchodem, nebo kongresy, ale spíše návštěvníky, kteří řeší dovolenou a zábavu.
Náklady na realizaci studie: 38.000,– Kč.

 
 
VYBAVENÍ OBJEKTU
 
Většina parametrů vybavení objektu je podrobněji rozepsána v následující části, takže na tomto místě vybereme jen ty nejdůležitější a seřadíme je dle významnosti.

 
restaurace v objektu     100 %
recepce     100 %
koupelna přímo na pokoji     96 %
celodenní stravování     88 %
parkování v ceně ubytování     85 %
televize v objektu     84 %
bazén přímo v hotelu     76 %
wellness služby     67 %
venkovní posezení, gril     64 %
parkování přímo v hotelu     63 %
bar     60 %
zázemí pro děti, dětský koutek, hlídání dětí     58 %
sportovní vyžítí v hotelu nebo dosahu     56 %
internet     56 %
výtah     48 %
společenská místnost     46 %
bezbariérový přístup     39 %
fitness     34 %
trezor     27 %
prodej suvenýrů     25 %
směnárna     19 %
konferenční místnost     15 %
indoor golf, nebo hřiště poblíž     11 %

 
VYBAVENÍ OBJEKTU – RECEPCE
 
Prakticky 100 % návštěvníků ve svém „hotelu snů“ važadují recepci.
 
Nejčastěji požadované intervaly na provoz recepce:
nonstop provoz 52,7 %
8 – 22 hod. 6,2 %
7 – 22 hod. 5,1 %
7 – 21 hod. 4,7 %
8 – 20 hod. 4,4 %
 
Závěr: Jednoznačným požadavkem na hotely je nonstop provoz recepce, který požaduje více než 50 % návštěvníků. Pokud hotel neprovozuje nonstop recepci, měl by zvážit její otevírací dobu mezi 7. hodinou ranní (vyžaduje 17,5 % lidí) a 22. hodinou večerní (vyžaduje 17,8 % lidí).

 
VYBAVENÍ OBJEKTU – RESTAURACE
 
Téměř 100 % návštěvníků očekává restauraci přímo v objektu svého „hotelu snů“. Kapacita restaurace by měla odpovídat počtu lůžek v hotelu, resp. uváděn je mírně nižší počet. Průměrný ideální počet míst v restauraci je dle respondentů 74 míst.
 
Poměrně častý je požadavek na provoz vinárny nebo baru ještě po skončení provozu restaurace, často do ranních hodin nebo nonstop provoz.
 
Nejčastěji požadované intervaly na provoz restaurace:
8 – 24 hod. 15,6 %
7 – 24 hod. 9,4 %
8 – 22 hod. 9,4 %
7 – 23 hod. 8,9 %
7 – 22 hod. 6,3 %
provoz ještě po půlnoci 11,6 %
 
Závěr: Nejčastěji uvedenou otevírací dobou restaurace je 8. hodina ranní (35,3 % lidí), nejčastěji uváděná ideální zavírací doba je 24. hodina večerní (37,5 % případů).

 
STRAVOVÁNÍ
 
Naprosto všichni respondenti očekávají restauraci přímo v objektu hotelu s kapacitou odpovídající jeho velikosti, která nabízí celodenní stravování a minimálně snídaně formou bufetu. Vedle restaurace 59 % hotelových hostů očekává bar a 31 % pak vinný sklep a kvalitní výběr vína. 
Podobně jako u penzionů převažuje zájem o tradiční českou kuchyni, v mnohem větší míře se však objevuje i požadavek na mezinárodní, např. italskou, středomořskou, řeckou, mexickou, slovenskou, thajskou nebo japonskou kuchyni. Ještě početnější je skupina těch, kteří na jidelním lístku vyžadují zdravou výživu, vč. vegetariánských jídel, lehká jídla, ryby, dostatek ovoce a zeleniny, cereálie a mléčné výrobky ke snídani a bezproblémové zajištění dietních jídel. Skupinu nejčastějších požadavků ještě doplňují dětské menu a dětské porce.
38 % respondentů spontánně zmínilo snídani v ceně ubytování.
 
další časté požadavky:
dostatek míst k sedění, možnost objednat večeře i po 20. hodině
klasická, nekuřácká restaurace, v určité míře přístupná i nehotelovým hos­tům
příjemná a ochotná obsluha
bufetová snídaně, v poledne a večer může být menu
v menších hotelech domácí kuchyně, kvalitní domácí strava
široký a rozmanitý výběr jídel, od hotovek, přes bifteky, těstoviny až po dezerty
bohatý výběr nealkoholických a teplých nápojů
kvalitní, čerstvá strava
mimo běžná jídla také místní speciality
občas menu oživit týdnem mezinárodní kuchyně nebo např. zvěřinovými hody
pochoutky na grilu, rožni, lávovém grilu
vyjít vstříc i speciálním požadavkům, na přání jídlo až na pokoj
nabídka barových služeb, kavárna, vinárna, vinný sklípek
 
 
PARKOVÁNÍ
 
Dva ze tří zásadních požadavků na parkování vznesených návštěvníky penzionů se objevují i v případě hotelů. Jde o dostatečnou kapacitu parkoviště a dále parkování přímo v hotelu (očekává ho 63 % hostů) a nebo jeho těsné blízkosti, ideálně na jeho pozemku. Většinou je žádáno garážové stání nebo zastřešené parkování. Dále je kladen důraz na bezpečnost parkování a zajištění vozu. Důležité je také zajištění hodnotných věcí ve vozidle, aby nemusely být vynášeny na pokoj. A to i za poplatek. Pokud se stání nachází v ohrožené lokalitě, mělo by být střeženo. 
U horských hotelů, stejně jako penzionů, je samozřejmostí upravené parkoviště a zajištěný úklid sněhu v zimě.

 
SKLADBA POKOJŮ
 
Hotel snů“ by měl mít průměrně 35 pokojů a do 102 lůžek.
 
Nejčastější požadavky na velikost pokojů:
2 lůžkové – 36,2 %
4 lůžkové – 22,3 %
3 lůžkové – 21,5 %
1 lůžkové – 7,7 %
apartmány – 6,9 %

 
VYBAVENÍ POKOJE
 
Téměř všichni respondenti (více než 96 %) vyžadují koupelnu a WC součástí pokoje. Více než 70 % návštěvníků očekává na pokoji televizi a lednici, nadpoloviční většina by ještě uvítala internet a terasu nebo alespoň balkon. Mezi časté požadavky dále patří satelitní nebo kabeová TV, klimatizace, minibar a na vyžádání dětská postýlka.
 
Na rozdíl od penzionů, kde zaznívaly požadavky na určité typy ubytování (stylové, venkovská architektura, romantické atd.), je u hotelů kladen důraz spíše na funkčnost, jednoduchost, estetičnost. Respondenti jsou náročnější, mnohé prvky vybavení pokoje nebo koupelny očekávají jako samozřejmé než by je „jen“ uvítali.
 
další časté požadavky:
možnost propojení pokojů do apartmánů, přistýlky, větší pokoje pro rodiny, příp. dvě ložnice se společnou předsíní a koupelnou
čistota a pořádek
útulné, pohodlné a dobře osvětlené pokoje, příjemný vzhled
jednoduché, estetické, vkusné vybavení a živé květiny
velké a pohodlné postele, možnost postele spojit, křesílka k odpočinku
židličky nebo lehátka na terase a slunečník
izolace od hluku ostatních pokojů a chodeb
dostatek úložných prostor
kuchyňka, DVD přehrávač, trezor
možnost zapůjčení TV, rádia, hodin, DVD, CD, dětské postýlky, … pokud nejsou na pokoji
na každém patře bezbariérové pokoje
kvalitní doplňkové vybavení (otvírák, vývrtka, sklenice, lžíce na boty apod.)
koberce

 
KOUPELNA
 
nejčastější požadavky:
koupelna a WC součástí pokoje je prioritní pro 96 % respondentů
toaleta oddělená od koupelny
více než 40 % návštěvníků kromě sprchy vyžaduje i vanu, ideálně velká rohová vana
podlahové topení
dostatek prostoru a světla, velké zrcadlo
vždy perfektní čistota
ručníky, mýdlo, pěna do koupele, šampon, krém, vše v kvalitním provedení, fén 
el. sušák na oblečení a ručníky, trubkové radiátory
dostatek věšáků a poliček
okno nebo odvětrávání
dětské vaničky, stoličky pro děti
bidet

 
SPORTOVNÍ ZÁZEMÍ
 
Požadavek na sportovní zázemí není u hotelů tak zásadní jako u penzionů, i tak sportovní vyžití přímo v hotelu hledá 54 % respondentů a alespoň v okolí 62 %. Jednoznačně nejčastějším sportem je plavání a fitness. Ale i v případě hotelů je zmiňována turistika a cykloturistika v létě a sjezdové a běžecké lyžování v zimě, byť ve výrazně menší míře než u penzionů. Týká se to zejména návštěvníků, u kterých je účelem návštěvy aktivně trávená dovolená, v menší míře relaxační pobyt. U romantických pobytů, příp. business klientely je zájem spíše o jiné typy sportovního vyžití. 
S tím souvisí zázemí, zejména vnitřní bazén, sauna, vířivka, solárium, půjčovna, úschovna a servis kol a půjčovna a úschovna lyží. V okolí pak tenisové kurty, trasy pro jogging a in-line bruslení, sportovní hala nebo tělocvična. Rodiny s dětmi očekávají zázemí pro děti, alespoň dětské hřiště v okolí.
Z dalších sportů je zájem o bowling, kulečník, minigolf, jízdu na koni, tenis, squash, míčové sporty a golf v blízkém okolí nebo indoor golf přímo v hotelu.
O možnostech sportovního vyžití by měl mít přehled personál hotelu a být schopen doporučit vhodné zařízení a zajistit rezervaci.
Dvě třetiny návštěvníků hotelů očekávají wellness služby, viz. Další služby.

 
KOUPÁNÍ
 
Hotel snů by měl poskytovat buď přímo v místě nebo blízkém okolí alespoň nějakou možnost koupání pro 78 % respondentů. Jednoznačně převažuje požadavek na vnitřní bazén, který očekává 76 % hotelových hostů, venkovní bazén (vyhřívaný venkovní bazén) by uvítalo 59 % ubytovaných a vířivku 48 % ubytovaných, přičemž hlasovat šlo pro více variant. Alternativa přírodního koupání se prakticky nevyskytuje.

 
DALŠÍ SLUŽBY
 
Kromě již zmiňovaných služeb spojených se sportovním zázemím, tzn. úschovna, servis a půjčovna kol a lyží, je největší zájem o wellness služby. 55 % hostů očekává ve svém „Hotelu snů“ masáže, 53 % saunu, 48 % výřívku a 29 % rehabilitační služby a léčebné procedury.
Z dalších služeb je významnější zájem ještě o zprostředkování vstupenek a výletů, hlídání dětí (dětský koutek), taxi službu, manikúru, pedikúru a kadeřnictví, organizaci společenských akcí, půjčovnu aut, kongresové služby, praní a žehlení prádla, cateringové služby nebo servis bezpečnostní agentury.
Řada těchto služeb nemusí být přímo v nabídce hotelu, ale personál by je měl být schopen zajistit.

 
CENA
 
Nejčastěji uváděná minimální cena za dospělou osobu a noc:
500 Kč – 17,3 %
300 Kč – 15,6 %
400 Kč – 13,9 %
Průměrná minimální cena za dospělou osobu a noc je 515 Kč.
 
Nejčastěji uváděná maximální cena za dospělou osobu a noc:
1.000 Kč – 20,9 %
800 Kč – 11,7 %
500 Kč – 10,8 %
Průměrná maximální cena za dospělou osobu a noc je 907 Kč.

 
Průměrná „ideální“ cena za dospělou osobu a noc je 711 Kč.

 
KONFERENČNÍ MÍSTNOST
 
Konferenční místnost je důležitá pro necelých 15 % návštěvníků hotelů, což souvisí se strukturou respondentů, kteří se zúčastnili průzkumu. 
 
Konferenční místnost by měla být dostatečně velká a variabilní, s možností uspořádání stolů a křesel, aby se dala využít pro větší kongresy a bankety, ale třeba i menší tiskové konference nebo firemní školení. Nejčastější požadavky na kapacitu se pohybují mezi 60 až 100 místy a pak od 150 až 200 a více míst.
 
Samozřejmostí je perfektní technické vybavení: PC, možnost připojení k internetu, wifi, mikrofon a kvalitní ozvučení, projektor, plátno, flipchart, DVD přehrávač, možnost zatemnění a zajištění překladů nebo tlumočení. Z cateringu postačí káva a nealko, které by měly být pravidelně doplňovány. Poměrně často je zmiňována důležitost doprovodného programu a například akcí pro děti v době kongresu. 

 
ZÁVĚREČNÉ VYHODNOCENÍ – „HOTEL SNŮ“
 
Počet lidí, kteří dokáží určit hotel, který je pro ně ideálním, nebo se této představě alespoň blíží, je poměrně vysoký – 78 %. To je velký rozdíl oproti penzionům, kdy v anketě o „Penzion snů“, která proběhla letos na jaře, svůj ideální penzion našlo jen 52 % lidí. Hosté přiznávají, že pokud takový hotel objeví, nemají důvod hledat jiný. 
Nejčastěji zmiňovanými důvody, proč někdo ještě neobjevil svůj „Hotel snů“, byly: vysoká cena konkrétního zařízení, které se představě jinak blížilo, nevhodná poloha (např. přílišný hluk z ulice nebo naopak umístění daleko od kulturního dění, dopravy a veřejných služeb), příliš velká kapacita hotelu, chybějící vnitřní bazén, malá kapacita restaurace, neosobní přístup a nevhodné chování personálu, nedostatečné zázemí pro děti, vč. například možnosti uskladnit dětský kočárek nebo nenaplněná očekávání získaná z toho, jak se hotel prezentuje. 
Podobně jako u dalších typů ubytovacích zařízení i hoteloví hosté řeší přítomnost domácích zvířat. Zatímco 45 % respondentů hledá ubytování podle toho, zda si mohou vzít sebou i své domácí mazlíčky, 34 % hostů naopak kategoricky trvá na jejich zákazu. Jde tedy o významný parametr rozhodování a hotel by měl jasně deklarovat svůj postoj v této záležitosti.
 
A jak vypadá „hotel snů“?
 
Hotel snů“ je postaven nebo prošel rekonstrukcí v posledních několika letech. Musí mít svůj styl a být něčím osobitý. Když moderní designový hotel, tak do posledního detailu. Nebo horský hotel, či ubytování v selském stylu, ale interiér pak nesmí hýřit křiklavými barvami.
Polohu „ideálního hotelu“ nejvíce ovlivňuje účel ubytování. Hotel pro pracovní pobyty by měl být v centru města nebo jeho blízkém okolí. Hotel za účelem dovolené nebo romantického pobytu naopak na klidném místě, v krásné přírodě, na horách nebo u vody, ale s možností dostat se v krátkém čase do města. V blízkosti by mělo být dostatek turistických tras, památek a dalších atraktivních možností pro výlety, v zimě podmínky pro lyžování. Důvodem pro ubytování je také zajímavý kalendář akcí v okolí. Hotel je dostupný autem, ale v blízkosti se nachází i autobusová nebo vlaková zastávka. Parkování je přímo v hotelu nebo na neveřejné ploše.
Hotel snů“ má podobu menšího, klidného zařízení do sta lůžek, ale i u větších objektů hosté očekávají příjemnou atmosféru, kde se budou již při vstupu dobře cítit.
Klientela je obvykle náročnější a tomu odpovídají také požadavky na vybavení a servis. Hosté očekávají moderní design, exkluzivní služby, bohaté sportovní zázemí a wellness služby (tenis, squash, bowling, fitness, bazén, whirlpool, sauna, solárium, masáže), kvalitní ubytování v pokojích vybavených velkými, pohodlnými postelemi, jednoduchým, ale originálním zařízením a vanou, příjemnou restauraci se snídaní formou bufetu a skvělou, často mezinárodní kuchyní, denní i noční bar a profesionální, milý a ohleduplný personál, který vás nechá ráno přispat a nebudí vás luxováním.
Hotel komunikuje také e-mailem, platba je možná přes internet nebo kartou. Hostům by měl být vždy k dispozici někdo, kdo jim zodpoví otázky nebo pomůře vyřešit problémy.
I za nepříznivého počasí by měl být hotel schopný poskytnout svým hostům maximální pohodlí a relax po psychicky nebo fyzicky náročné práci. A pro své zákazníky udělat vždy něco navíc, třeba na požádání zajistit snídani do postele.

Doporučujeme navštívit

Velmi dobré 8.0 / 10
Úžasné 10.0 / 10

Penzion roku

© FTonline s.r.o. - Všechna práva vyhrazena. | Obchodní podmínky
Webdesign pro portály
TOPlist TOPlist